Young Perfect en data: een match made in heaven

6 jun 18

Locatie, locatie, locatie
In 1999 was Albert Heijn baanbrekend met de introductie van Albert Heijn To Go, een formule in een supermarktformule. Bijna 20 jaar later is bijna elke supermarktformule aan het experimenteren met gemaks-elementen en extra aandacht voor vers; formats en elementen die een antwoord moeten formuleren op de verschillende behoeften die consumenten aan het ontwikkelen zijn. In de Randstad worden steeds meer dagelijkse boodschappen gedaan en bezoeken mensen een supermarkt met de vraag ‘wat ga ik eten vanavond’ of ‘waar heb ik zin in?’. In buiten-Randstedelijke gebieden ligt de bezoekfrequentie echter steeds lager terwijl het gebruik van boodschappenlijstjes weer veel hoger ligt. Belangrijke ontwikkelingen die allemaal van invloed zijn op het succes van een winkelactivatie.

 

De afgelopen 28 jaar heeft Young Perfect een flinke set aan data opgebouwd waardoor wij A-merken zo goed mogelijk kunnen adviseren in welke supermarkten en op welke tijden te activeren. Zo kunnen we antwoorden formuleren op vragen als: in wat voor soort supermarkt winkelt de doelgroep van een A-merk (formule overstijgend), wanneer winkelt de doelgroep en wat voor producten koopt deze doelgroep nog meer? Wanneer we slim gebruik maken van deze data wordt een activatie relevanter, aantrekkelijker en effectiever.

Deel:

De activatieproducten van Young Perfect

De afgelopen jaren heeft Young Perfect drie activatieproducten geïntroduceerd. Product 1? De Single Brand Activatie, welke als doel heeft om een product/merk volop onder de aandacht te brengen op de winkelvloer en waarbij vooral rotatie- en brand awareness doelstellingen moeten worden gehaald. Product 2 is een Multi Brand Activatie; vanuit een gebruiksmoment of thema wordt een groep van (cross-)category merken geactiveerd om inspirerende maaltijdoplossingen voor de shopper te bieden. Een Multi Brand Activatie heeft vooral brand salience of een hogere ROI (doordat de investering door een groep merken wordt gedeeld) als doelstelling. Het derde product, Concepting, is een speciaal ontwikkelde activatie voor een merk waarbij de ervaring en het merkverhaal in de spotlights worden gezet.

 

Young Perfect specialiseert zich in activatie op de winkelvloer, maar dat betekent niet dat bovenstaande activatieproducten de enige vormen van activatie zijn. Samen met verschillende partners kunnen we een 360 graden activatie samenstellen waarbij alle touchpoints op de winkelvloer elkaar versterken. Op die manier ontstaat er een customer journey met touchpoints die de klant van behoefte naar koop begeleidt. Data helpt in dit proces om merkactivaties beter op elkaar af te stemmen en een hogere ROI te behalen. Zo kan bijvoorbeeld het vergroten van de zichtbaarheid van een merk op de winkelvloer al voldoende zijn voor een hogere baseline en hoeft deze niet gecombineerd te worden met een price-off.

 

Een samenwerking met Young Perfect begint altijd met de vraag wat de doelstelling van een activatie is. Is het een equity doelstelling of ligt de nadruk meer op het verhogen van de baseline. Is het een tijdelijke uplift of voor langere termijn? De doelstelling bepaalt wat voor activatie we toepassen: Single Brand, Multi Brand of een geheel eigen concept. Data en ervaringen uit het verleden gecombineerd met een flinke dosis creativiteit zorgen vervolgens voor de invulling van de activatie.

Het succes van een activatie meten

Wat levert een activatie op? Wanneer is een activatie op de winkelvloer succesvol? Shopper marketeers kijken vaak naar variabelen als bruto bereik en het aantal proevers om te bepalen wanneer een activatie succesvol is. Young Perfect heeft ervaren dat activaties de afgelopen jaren steeds vaker succesvol gebruikt kunnen worden om een (structurele) uplift op de baseline te realiseren. Daarom meten we het succes van een activatie steeds vaker in uplift op de baseline naast (bruto) bereik.

 

Dankzij onze nauwe samenwerking met diverse retailers hebben wij beschikking over een flinke dataset met verkoopgegevens over een langere periode. Niet enkel van geactiveerde winkels, maar ook van zogenoemde ‘schaduwwinkels’-niet-geactiveerde winkels. Door schaduwwinkels te selecteren met een soortgelijk profiel als de winkels waarin geactiveerd wordt, kan de ROI van een activatie worden gemeten; hoeveel producten worden er meer verkocht dan voorheen? Daarnaast kijken we ook naar de verkoop van een product 6 weken vóór (X-6) en 6 weken ná (X+6) de activatie. Naast het verschil in geactiveerde winkels en niet-geactiveerde winkels kan er zo ook naar de uplift van een product na een activatie worden gekeken. Deze set van data kan worden gebruikt om activaties te ontwikkelen die routine buying stimuleren zodat de baseline structureel hoog blijft.

 

Meer weten, heb je een vraag of wil je samenwerken?

Neem contact op met Caroline.

Gerelateerd nieuws

Nieuws10 mei 24

Sampling Feastables by MrBeast

Voor opdrachtgever van Bickery Food Group mochten wij een gave sampling verzorgen voor het merk Feastables.

Nieuws30 apr 24

Plant FWD 2024

Plant FWD 2024: wat waren het 2 fantastische dagen in het Theater Amsterdam.

Nieuws12 apr 24

Great Place To Work

Onze collega’s hebben gesproken: we zijn 'a great place to work'!

Nieuws25 apr 23

Holoboer vertelt zijn verhaal op de winkelvloer

Innovatief en creatief in-store activatieconcept gelanceerd om boer dichter bij de consument te brengen: Mijn Melk Mini Pop-Up Boerderij

Nieuws12 apr 23

Diorama of Desire

Plant FWD verleidt met supermarkt Diorama of Desire aanwezigen tot meer plantaardig. Bezoek de speciaal ontworpen future foodstore!

Nieuws2 apr 23

Samenwerking Green Protein Alliance en Eatertainment

Green Protein Alliance en Eatertainment werken samen toe naar 50% van de dagelijkse eiwitten uit plantaardige bronnen.

Nieuws2 nov 22

Rebranding van Young Perfect

Anno 2022 verandert de wereld continu: shoppers bewegen, offline én online. Om die shoppers te blijven inspireren, navigeren én activeren zullen we met ze mee moeten bewegen naar die plekken waar je ze kunt raken

Nieuws10 jun 22

Young Perfect wint de Shopper Marketing Award 2022

Op 9 juni 2022 brachten wij een bezoek aan het evenement: Catch the shopper. Dit evenement stond in het teken van de Marketing Shopper Award uitreiking, georganiseerd door ISMI en Curious You.

Nieuws11 feb 21

Young Perfect Content Studio

Young Perfect lanceert Young Perfect Content Studio!