Albert Heijn’s ‘speciaal bier shop’

01 De vraag

Uit klantonderzoek blijkt dat de AH klant het speciaal bier assortiment nauwelijks kent. Hoe kunnen we deze klant op weg helpen en wegwijs maken in dit speciale, smaakvolle assortiment?

02 De oplossing

We ontwikkelde een tijdelijke, opvallende speciaal bier presentatie op de winkelvloer. Opgedeeld in duidelijke smaaksegmenten. Breed inzetbaar in verschillende formaten.

03 Het resultaat

De activatie resulteerde in nieuwe, enthousiaste fans van speciaal bier en een blijvende uplift in verkoop.

 

Om onze bieren écht tot leven te laten komen hebben wij Young Perfect gevraagd om een concept uit te werken waarmee we het schap op een unieke manier konden activeren. Tijdens de brainstorm was er ruimte voor creativiteit, in de pitch werden we verrast met diverse unieke ideeën en de uiteindelijk schetsen hebben ons omver geblazen! De uitwerking stond prachtig op de winkelvloer, wat niet onopgemerkt bleef bij de klant.

Onderzoek wijst uit dat de Albert Heijn klant het speciaal bier assortiment onvoldoende kent en nauwelijks tot geen kennis van de verschillende smaken heeft. Het marktaandeel is dan ook ondermaats ten opzichte van andere supermarkten.

Albert Heijn wil dit veranderen en presenteert 7 verschillende smakenprofielen met kleurcodes en inspireert klanten onder andere met het magazine ‘Hop’. Deze inspiratie en smaaksegmentatie wil Albert Heijn in samenwerking met zijn leveranciers activeren op de winkelvloer.

Op basis van een heldere briefing ontwikkelde Young Perfect een opvallende, smaakmakende ‘shop in shop’ presentatie. Doel van de activatie is de shopper te helpen met kiezen bij een productcategorie met veel varianten door blijvend te inspireren en te informeren.  Met als uiteindelijke doel een toename van de verkoop, zonder promotie,  die op lange termijn doorwerkt.

 

 

We hebben de opvallende presentatie gerealiseerd in twee formaten, geschikt voor zowel grote (XL) en kleine supermarkten. Het meubel heeft een stevige, duurzame kwaliteit en is navulbaar door winkelpersoneel. Daardoor is het meubel voor langere tijd inzetbaar.

 

De shop in shop thema presentatie werd enthousiast ontvangen door het supermarktpersoneel. Het creëerde op eenvoudige en opvallende wijze extra beleving op de winkelvloer. Ook shoppers reageerden positief op de inspiratie en uitleg over speciaal bieren, wat resulteerde in een blijvende hogere verkoop Het maakte van geïnteresseerde klanten fan van de speciaal bier categorie bij Albert Heijn.

Nog meer cases

Meer weten, heb je een vraag of wil je samenwerken?