Albert Heijn Museumplein werd omgetoverd tot een museum. De organisatie van Museumnacht liet vooraf al weten dat er een kunstwerk zou worden onthuld in de traditie van de Hollandse Meesters. Supermarktklanten kregen de primeur en zagen een eetbaar stilleven dat als twee druppels water leek op het origineel van Floris van Dyck uit 1613.
Er staat wat te gebeuren bij de kaasafdeling van Albert Heijn Museumplein! Volgens de media zou er een kunstwerk in de traditie van de Hollandse Meesters worden onthuld. De rode loper richting het kunstwerk is uitgerold. Museumhekjes en drie man security houden shoppers op gepaste afstand van het meesterwerk. Nietsvermoedende shoppers blijven nieuwsgierig staan.
Op het moment suprême kondigt een ingehuurde kunsthistoricus (actrice) aan dat het kunstwerk onthuld gaat worden en geeft tekst en uitleg over de kunstenaar Floris van Dyck en het werk ‘stilleven met kaas, noten en vruchten’ uit 1613. Daarbij is ook pers aanwezig. De spanning stijgt. Het doek valt. Toeschouwers schuifelen naar voren om een blik te werpen op de Hollandse Meester. Zij hebben in eerste instantie niet in de gaten dat zich een illusie voor hun ogen heeft ontvouwd. Het schilderij is namelijk een tableau vivante: een constructie waarmee Creative Chef Jasper Udink ten Cate een 3D-stilleven maakt vol verse producten en wel op zo’n manier dat het als twee druppels water lijkt op het tweedimensionale kunstwerk van Van Dyck. Die illusie zal shoppers doen denken getuige te zijn van de onthulling van ons Nederlands erfgoed. Holland Master is het hoofdelement van het eetbaar stilleven. Tot op een meter afstand blijft de illusie in stand. Alleen van dichtbij zullen shoppers zien dat het een driedimensionaal stilleven met echte producten is.
Dan is het tijd om de illusie te doorbreken en shoppers positief te verrassen. De ‘kunsthistoricus’ loopt naar het schilderij en haalt de Holland Master letterlijk ‘van het doek’ om er vervolgens een stuk van af te snijden. Chique geklede hostesses laten shoppers vervolgens kennismaken met de nieuwe Holland Master kaas. Om ook nieuwe shoppers een blik op de illusie te gunnen, bouwt de Creative Chef het eetbaar stilleven in de supermarkt opnieuw op. De Museumnachtcampagne Amsterdam is van start!
Deze unieke onthulling van een ‘Hollandse Meester’ is een cocreatie van Creative Chef, iRams, BuroSluik, N8, FrieslandCampina en Young Perfect. De beveiligingsman naast het schilderij en de kunsthistoricus zijn acteurs.
Neem contact op met Jaap, Managing Director.
Contact opnemen of bel me op 076 520 29 33
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte van alle ontwikkelingen.
Bezoekadres:
Takkebijsters 21
4817 BL Breda
© Young Perfect 2021 – Algemene voorwaarden – Privacy – Inloggen
© Young Perfect 2021
Algemene voorwaarden – Privacy
Inloggen